Hoe vervang ik de ruitenwisser-hendel

Bekleding, dashboard, verwarming en airco

Hoe vervang ik de ruitenwisser-hendel

Berichtdoor Lupo Kees » zo 02 jan 2011, 15:58

Geen van de wissers werken nu nog en ook de ruitensproeiers doen 't niet meer. Mijn ruitenwisserschakelaar is defect en wil ik vervangen. Is dat zelf te doen? Wie kan mij door dit probleem loodsen?
Alvast bedankt, Kees.
Lupo Kees

Autotype: VW Lupo 3L

Re: Hoe vervang ik de ruitenwisser-hendel

Berichtdoor Andre » zo 02 jan 2011, 16:13

Als je zeker weet dat het de schakelaar is en niet het ruitenwissermotortje, dan hoef je dus alleen de hendel te vervangen. (soms is schoonmaken ook genoeg)
Daarvoor moet het stuur er af, even uit het hoofd;
1) Accupolen loshalen
2) schroefjes naast de stuurhuls (achter het stuur zelf) er uit draaien.
3) Schroefjes losdraaien die claxon/airbag vasthouden.
4) centrale stuurmoer losdraaien.
5) heel voorzichtig het stuur er uit halen, let er hierbij heel erg op dat het "doosje" van de airbagspiraal in elkaar blijft zitten.
6) haal de gele airbagstekker los en verwijder nu het stuur en de airbagspiraal nog IN z'n "doosje".
7) nu kun je goed bij alle schakelaars, hendels en bijbehorende stekkers.
8) Vervang wat nodig is, evt door spul van een scade-auto als het low budget moet.
9) monteer alles in omgekeerde volgorde, kijk heel goed hoe alles in elkaar zit, forceer niets, alles is van plastic en beschadigd heel gemakkelijk als het niet goed gemonteerd wordt !
Als allerlaatste de accu-klemmen weer monteren....klaar ! :D

Succes, Andre
Volkswagen Lupo 3L TDI handgeschakeld 462.000 km
Sylva Fury spider Le Mans
Suzuki 1300 Samurai
Suzuki 1300 Hayabusa
Honda NX 250
Andre
King of the Road

Afbeeldingen: 1

Berichtdoor Lupo Kees » zo 02 jan 2011, 21:28

Andre schreef:Als je zeker weet dat het de schakelaar is en niet het ruitenwissermotortje, dan hoef je dus alleen de hendel te vervangen. (soms is schoonmaken ook genoeg) Succes, Andre

Bedankt André. Ik had intussen al ontdekt dat het niet de schakelaar is. Er bleek een zekering stuk, omdat de motor wel wil, maar geen slag kan maken omdat ergens iets blokkeert. Nadat ik de zekering had vervangen deden de sproeiers en achterwisser wel gewoon. De voorwissers dus niet, maar de motor doet wel een poging. Maar omdat het dus vast zit, brand uiteindelijk de zekering door, als je de schakelaar aan laat.
Dan de vervolgvraag: ken je het probleem van het vastzitten van de motor (of eigenlijk het mechaniek tussen motor en wissers)?
Lupo Kees

Berichtdoor Andre » ma 03 jan 2011, 08:58

Een kwaaltje van de Lupo is het losschieten van het verbindingstangetje tussen de linker en de rechter ruitenwisser.
Een ander euveltje wat nog wel eens voorkomt is het zeer zwaar lopen van de asjes van de ruitenwissers waar ze door de carrosserie heen steken, hierdoor loopt de boel op den duur vast.
Maar zo te horen heb jij een ander probleem, ik zou het ruitenwissermotorsetje er even uithalen en `droog´ laten draaien, het kan zijn dat het mechaniekje binnenin versleten is en daardoor vastloopt, je kunt het dan het beste vervangen door nieuw of een gebruikte uit een schade lupo halen.
Volkswagen Lupo 3L TDI handgeschakeld 462.000 km
Sylva Fury spider Le Mans
Suzuki 1300 Samurai
Suzuki 1300 Hayabusa
Honda NX 250
Andre
King of the Road

Afbeeldingen: 1

Berichtdoor Lupo Kees » ma 03 jan 2011, 13:23

Als ik de motorkap opendoe, kan ik de motor (net) zien en de wisser-stangen.
Maar, hoe krijg ik die afdekplaat (over de breedte van de auto) los, om zodoende bij de motor en stangen goed te kunnen?
Ik weet dat er een aparte kap/opening is om bij het interieur-filter te komen, maar verder geen schroefjes gezien (of kijk ik ergens over heen?)
Lupo Kees

Berichtdoor lupocor » ma 03 jan 2011, 18:52

even in het andere topic lezen kees. :mrgreen:
sneller kunnen we het niet maken mooier wel (maar het blijft zuinig)
Afbeelding
lupocor
King of the Road

Afbeeldingen: 3
Autotype: vw lupo 3l

Keer terug naar Binnenkant