relais

Eerste spaardiesel met een verbruik van 3L/100 km

relais

Berichtdoor lupocor » ma 24 jan 2011, 20:49

wie kan mij vertellen waarom er twee verwarmingsrelais in de lupo zitten.
namelijk een laag en een grootverwarmingsvermogen ?
waarom twee stuks.
en hoe zou je kunnen merken of er een kapot is.
sneller kunnen we het niet maken mooier wel (maar het blijft zuinig)
Afbeelding
lupocor
King of the Road

Afbeeldingen: 3
Autotype: vw lupo 3l

Re: relais

Berichtdoor Lupo Kees » ma 24 jan 2011, 21:31

Ik kan me voorstellen dat voor de elektrische bijverwarming dat "grootverwarmingsvermogen"relais is.
Hoe je kan merken dat er een kapot is? Draai je verwarming op maximaal en dan slaat de motor niet in start-stop (of stop-start) af.
Dan weet je dat de elektrische bijverwarming wel of niet werkt.
Maar ehh, dat weet jij toch wel Cor, of bedoel je het in een andere richting?
Lupo Kees

Autotype: VW Lupo 3L

Berichtdoor Hans » ma 24 jan 2011, 21:35

Volgens mij zitten alle relais recht achter en schuin onder het zekeringkastje... Je kunt daar heerlijk gemakkelijk bij :cry: Meestal wordt het eerst flink sleutelen om een relais te kunnen vervangen.
Ik weet dat de kachel elektrisch wordt bijverwarmd, als de motor net loopt en de kachel voldoende hoog wordt gezet.
Omdat de motor 's winters al moeite genoeg heeft om zelf warm te worden, wordt de kachel elektrisch geholpen zeg maar.
Laag vermogen tot 2/3 van de temperatuurregelaar en hoog vermogen boven de 2/3 van de regelaar?
Lupo 3L 1.2 TDI '99, A4 drieliter TDI '08, Polo Cross 1.4 '06, Riese & Müller BlueLabel Cruiser HS '14
Klik hier voor uitlezen, afstellen en inleren schakelsysteem Lupo 3L en Audi A2 1.2 TDI
Hans
Beheerder

Afbeeldingen: 2
Autotype: A4, Polo en Lupo
Echte naam: Hans

Berichtdoor lupocor » ma 24 jan 2011, 22:43

kees .
ik heb geen stop/start ik heb stuurbekrachtiging.
hans; ik vind dat het nog vrij lang duurt voordat er warme lucht uit de ventilatieopeningen komt.
duurt zeker 8 min voordat er eindelijk voldoende warme lucht uitkomt, vandaar mijn vraag.
sneller kunnen we het niet maken mooier wel (maar het blijft zuinig)
Afbeelding
lupocor
King of the Road

Afbeeldingen: 3
Autotype: vw lupo 3l

Berichtdoor Lupo Kees » di 25 jan 2011, 12:34

Oké, dan de volgende test voor Cor (met stuurbekr.).
Zet je contact aan en draai de verwarmingsknop naar rechts (warmer) als je je binnenlicht even iets ziet inzakken, springt op dat moment de elektrische verwarming aan.
Andere manier is stationair laten draaien. Als je de knop draait, gaat de motor ietsje zwaarder lopen.
Merkt je geen verschil kan je nog even proberen meer gebruikers aan te zetten waardoor de dynamo het even zwaar krijgt.

Iets anders (wellicht heb je dat al gedaan) Je interieurfilter. Als die erg vuil is , wil de verwarming ook niet op temperatuur komen. Je kan dat weer testen door (als de motor al redelijk op temp, is) door de recirculatieknop in te drukken, de lucht komt dan niet meer van buiten af gezogen (door dat vuile filter) maar er wordt de binnenlucht gebruikt, de kachel moet dat wel goed heet worden.
Lupo Kees

Autotype: VW Lupo 3L

Keer terug naar VW Lupo 3L 1.2 TDI